A lóvasúttól az autóbuszig…

106 évvel ezelőtt indult útjára az első autóbuszjárat

155 éve, 1866. július 30-án indult útjára Pesten az első lóvontatású vasút. Délután négy órakor hullámzó tömeg fogadta hatalmas ovációval a Pesti Közúti Vaspálya Társaság első „lóvontatású vasútját”, amely a régi Széna tértől (ma: Kálvin tér) Újpestig szelte át az utat. S micsoda luxussal volt berendezve: hágcsós tetőrésszel, ernyős alkalmatossággal… Az első utazó maga a főváros alpolgármestere volt, mellette különböző hatóságok előkelőségei, nem beszélve a dámákról. Később pedig, amikor a lóvasúti vágányok már keresztül-kasul keresztezték a fővárost, a hat- és négykrajcáros menetjeggyel még Budára is eljuthatott az utazó. Hogy is írta Krúdy? „A villamos csak úgy bolondjában ment mindenhová…” Hej, de régen is volt mindez…

elsolovasutikicsi1866.jpg

Az első lóvasúti kocsi Pesten 1866-ban[1]

Ötven évvel később, 1915. március 1-jén, hétfőn reggel 7 órakor indult el két kocsival az első budapesti autóbuszjárat. A Tolnai Világlapja szerint: A közönség valósággal megrohanta az uj közlekedési eszközt; a két autóbusz állandóan zsúfoltan járja meg az Aréna-uttól a Vilmos császár-utig és visszavezető útját.”[2]

10020.jpg

Az első busz emeletes villamos meghajtású (akkumulátoros) volt, XX-1 rendszámmal.[3]

10021.jpg

A második autóbusz egyszintes benzinmotoros volt XX-2-es forgalmi rendszámmal. [4]

Az első autóbusz (automobil-omnibusz) egy Austro-Daimler Tudor akkumulátoros hajtású, 34 férőhelyes, hágcsós tetőrésszel ellátott ún. imperiális jármű volt, míg a Kistarcsán (Gép- és Vasútfelszerelési Gyár) készített benzinmotoros, imperiál nélküli busznak 24 ülőhelye, hat állóhelye, és a hátsó perionon még két állóhelye volt. A buszok az Aréna (ma: Dózsa György) út és a Nagy János (ma: Benczúr) utca sarkától az Andrássy úton át a Vilmos császár (ma: Bajcsy-Zsilinszky) útig közlekedtek. A 15 percenként induló járaton 14 fillérbe került a szakasz- és 20 fillérbe a vonaljegy. A kocsik csak azokon a helyeken álltak meg, ahol arra igény mutatkozott.

A Világ című lapból azt is megtudhatjuk, hogy – külföldi mintára – azok a gyermekek, akik egy méternél alacsonyabbak voltak, díjmentesen utazhattak. Megnyugtatásul még azt is közölte a cikk, hogy: „Az esetleges viták elkerülése céljából az egy méter magasságot a kocsik belsejében feltűnő helyen jelezni fogják.”[5]

Bizony lelkesen fogadta a furcsa kinézetű automobilokat a főváros lakossága. Miért is?

„Budapest csigagyorsasággal közlekedő közúti vállalatainak konkurrense támadt. Megjelent az első autóbusz a főváros utcáin és a baktató villamosok, az álmos omnibuszok megriadva, de kíváncsian nézték a különös jövevényt a Vilmos császár- útón, az Andrássy-úton. A közönség is örömujjongva nézte a főváros közlekedési viszonyainak e ,»megjavulását« és megrohanta az új közúti alkalmatosságot, sőt a kalauzzal összeszólalkoztak már az első körúton” – olvashatjuk az Élet 1915. március 7-ei számában.[6]

Az első autóbuszok megjelenése óta hosszú idő telt el. Napjainkban már az 50–60-as évek busz matuzsálemeire csodálkozunk rá, hogy milyen is volt a régi 7-es, az 5-ös vagy a 35-ös busz. S ma, amikor a légkondicionált, full extrás Mercedes, Ikarus és Volvo buszokon járjuk a várost, el sem tudjuk képzelni, hogy milyen lehetett ezeken a régi járműveken végigdöcögni a hepehupás utakon.

* * *

A tömegközlekedési eszközök fontos kellékei a város arculatának, s egyben információt adnak az akkori közlekedési kultúránkról. Érdekes elgondolkodni azon, hogyan jutottunk el a lóvasúttól a légkondicionált autóbuszig?

Budapest Főváros Levéltárának Fotótára jelentős gyűjteményt őriz a korabeli buszokról. Több fotón még a büszke sofőr is a kocsija mellé állt. A fényképeket Széki Dezső egykori buszsofőr készítette. A képek jelzete: HU BFL XV.19.c.8.e.

Csiffáry Gabriella

a_klosz_kalvin.jpg

Lóvasút a Kálvin téren. Jelzet: HU BFL XV,19.d. 1. 07.120

a_1_klosz_kalvin.jpg

Lóvasút a Kálvin téren. (részlet) Jelzet: HU BFL XV,19.d. 1. 07.120 

b_klosz_deak.jpg

 Lóvasút a Deák téren. Jelzet: HU BFL XV.19.d. 08.040

b1_klosz_deak.jpg

 Lóvasút a Deák téren. (részlet) Jelzet: HU BFL XV.19.d. 08.040

mavag_n26-os_harcsa.jpg

MÁVAG N26-os „Harcsa”

raba_ts_probakocsi.jpg

RÁBA TS (1951ca)

farmotoros_ikarusz_66-os1.jpg

Farmotoros Ikarus 66-os (1956)

farmotoros_ikarusz_66-os2.jpg

Farmotoros Ikarus 66-os (1950 körül)

mavag_tr5-os_trambusz1.jpg

MÁVAG Tr 5-ös trambusz

mavag_tr5-os_trambusz2.jpg

MÁVAG Tr 5-ös trambusz

mavag_tr5-os_tarmbusz3.jpg

MÁVAG Tr 5-ös trambusz (1960)

ikarus_620-as.jpg

Ikarus 620-as (1960 körül)

ikarusz620-as-2.jpg

Ikarus 620-as (1960 körül)

atalakitott_ikarusz_620-as1.jpg

Átalakított Ikarus 620-as (1963)

atalakitott_ikarusz_620-as2.jpg

Átalakított Ikarus 620-as

ikarusz-60-as.jpg

Ikarus 60-as

ikarusz_556-os1.jpg

Ikarus 556-os

ikarusz-556-os2.jpg

Ikarus 556-os

ikarusz_556-os_csuklos.jpg

Ikarus 556-os csuklós

erzsbethid_felavatasa_az_elso_7c._busz_atahaldasa.jpg

Az Erzsébet híd felavatása. Az első áthaladó 7c jelzésű autóbusz (1964)

erzsebethid_felavatasa_7c_busz_es_18as_villamos.jpg

Az Erzsébet híd felavatása. Az első áthaladó 7c jelzésű autóbusz és 18-as villamos (1964)

nysa_n59m_minibusz_budaivar.jpg

Nysa N59M minibusz a Budai Várban

nysa_n59m_minibusz_varosnezo.jpg

Nysa N59M városnéző minibusz

 

 


[1] Siklóssy László: A százéves lóvasút. Közölve: Uj Idők 1927. 33. évfolyam, 486. o.

[2] Közölve: Tolnai Világlapja, 1915. március 18. 12. szám, 12. o.

[3] Lelőhely: BTM Kiscelli Múzeum Fővárosi Képtár: ltsz: 10020, Müllner János felvétele, 1915.

[4] Lelőhely: BTM Kiscelli Múzeum Fővárosi Képtár: ltsz: 10021, Müllner János felvétele, 1915.
[5] Közölve: Világ 1915. február 26. 6. évfolyam, 57. szám, 11. o.

[6] Közölve: Élet 1915. március 7. 7. évfolyam, 10. szám, 238. o.