Levéltári egyperces 2023/32. Sina György

Levéltári egypercesünk a Lánchíd építésének finanszírozását járja körül. A híd Széchenyi nevével forrt össze, de a megvalósításhoz szükséges pénzből csupán 150.000 forintot Széchenyi, a nagyobb részt pedig báró Sina György biztosította. A görög származású bankár a Sina Bankház alapítója, az Osztrák Nemzeti Bank igazgatója nemesi rangját I. Ferenctől a pénzügyek terén tett szolgálataiért kapta.

Eredetileg az országgyűlés által megajánlott összeg lett volna a pénzügyi alapja az első pest-budai állandó híd kivitelezésének. Széchenyi azonban ezt inkább a magántőkére akarta bízni és meggyőzte Sinát, hogy vegyen részt a vállalkozásban. Erre a célra alapították meg a Lánchíd Építő Részvénytársaságot. Sina nemcsak a pénzt folyósította, hanem menedzselte is a pénzügyeket. Az építkezést támogató főhercegtől például az Angliából behozandó láncokra vámkedvezményt kért Lánchíd Építő Részvénytársaság számára.

A költségek messze meghaladták az előzetes kalkulációt. Sina végül kénytelen volt a versenytárs bankároknak, Salomon Rothschildnak és Wodianer Sámuelnek (aki korábbi üzleti társával, Ullmann Móriccal szintén szerette volna elnyerni a híd építési jogát) az üzletből egyhatod-egyhatod részesedést eladni. A híd üzemeltetése kezdetben veszteséges volt, annak ellenére, hogy a hídvámot mindenkinek, így a nemeseknek is fizetni kellett, továbbá a jövedelmet korlátozásokkal is biztosították, miszerint a híd közelében kompot csak külön engedéllyel lehetett üzemeltetni, másik hidat pedig egy-egy mérföld távolságon belül nem volt szabad emelni. Az eredetileg Sinának és társaságának biztosított hídvám szedési jog 87 évre szólt. A híd csak a hatvanas években kezdett profitot termelni és 1870-re a 6,77 millió forintos építési költségével szemben már 8 millió forintot meghaladó bevétel állt. Ekkor Andrássy Gyula kormánya Sina György fiának, Simonnak vételi ajánlatot tett, aki azt elfogadta. A társaság lemondott jövedelmeiről, szabadalmairól, az állam pedig átvállalta a társaság kötelezettségeit, ezzel a híd állami tulajdonba került.

Garami Erika

Fotók: BFL Főfotó

-oroszlán, 1968 BFL_XXIX_1753_b_1968_06781

-este,1970 BFL_XXIX_1753_b_1970_04976

-autóból, 1962 BFL_XXIX_1753_b_1962_08802

-háttérben a Vár, 1986 BFL_XXIX_1753_b_1986_03056

-téli, hídfő, 1971 BFL_XXIX_1753_b_1971_02652

-tél busszal, 1971 BFL_XXIX_1753_b_1971_02646

-kislány, 60-as évek, BFL_XXIX_1753_b_dn_05974