A Levéltári egyperces április 2-i száma a 2-es metrón tesz virtuális utazást.
Metróvonal építéséről a Magyar Népköztársaság Minisztertanácsa 1950-ben határozott. Az eredeti tervek szerint a Déli pályaudvart a Népstadionnal (ma Puskás Ferenc Stadion) kötötte volna össze, utólag a Gödöllői HÉV vonal csatlakoztatásával. A végállomásra kupolás épületet emeltek, amelyet később elbontottak. Az alagutakat – így az állomásokat is – olyan mélyre tervezték, hogy háború esetén óvóhelyül is szolgálhassanak. Az építés a szovjet mintát követte, a technológia és a metrókocsik is a Szovjetunióból érkeztek. Az átadást 1955-re tervezték, de 1954-re az alagutaknak csak kevesebb mint fele készült el. Az építkezést leállították és csak 1959-ben döntöttek a folytatásról. A módosított programot végül 1963-ban fogadták el. Ekkor lett a végállomás a Fehér út, valamint egy új megállót iktattak be a Deák tér és a Blaha Lujza tér közé, az Astoriát, majd 1966-ban egy újabbal, a Pillangó utcával bővült tizenegyre az állomások száma.
Két nappal a határidő előtt, 1970. április 2-án adták át a Deák tér és Fehér út (később Örs vezér tere) közötti szakaszt. Kezdetben a fővárosiak inkább a látványosság miatt, mintsem közlekedési céllal utaztak az egymást 4 percenként követő metrón. Nem volt ez másképp két és fél évvel később sem, amikor a Deák tér és a Déli pályaudvar közötti szakaszt adták át.
Két megálló közt a leghosszabb távolság a Keleti pályaudvar és a Puskás Ferenc Stadion között található: 1760 m. A vonal legrövidebb állomásköze 578 m, a Kossuth Lajos tér és a Batthyány tér között, a Duna alatt húzódik. A „piros” metróvonal teljes hossza 10,4 km.
1985 előtt a mozgólépcsők elé helyezett peronzár automatákba kellett a viteldíjat befizetni. Pénzérmét – kezdetben 1 forintost – kellett bedobni az utazás megkezdése előtt. Mivel lassú volt a szerkezet áteresztő képessége, 1986-ban jegylyukasztó rendszerre tértek át, amelyet az 1990-es évek közepén elektronikus időbélyegzős rendszer váltott fel.
Garami Erika
Illusztrációk:
-Deák tér, 1959, BFL/BRFK Helyszínelési fényképei. XV.19.c.10
-Rákóczi út 66. a metróépítés területe, 1961, BFL/BRFK Helyszínelési fényképei, XV_19_c_11, FP 102357
-Baross tér 7-8., 1961, BFL/BRFK Helyszínelési fényképei, XV_19_c_11, 102432
-Batthyány tér/Fő utca, 1969 BFL/ Főfotó XXIX_1753_b_1969_12231
-Pillangó utca, 1971 BFL/ Főfotó XXIX_1753_b_1971_12695
-Örs vezér tere/Fehér út (végállomás), 1971 BFL/Főfotó XXIX_1753_b_1971_12694
-Deák tér, 1970 Fortepan/ Album 057 212477
-Kossuth tér, 1973 Fortepan/Főfotó 215684
-Irányítópult, 1970 BFL/ Főfotó XXIX_1753_b_1970_04189