Levéltári egyperces 2025/40. 75 éves az Árpád híd

75 éve, 1950. november 7-én adták át a forgalomnak a Sztálin hidat, amelyet 8 évvel később neveztek át – a ma is ismert – Árpád híd névre.

Már a 19. század végén felmerült, hogy az egyre növekvő lakosságú Óbudát és Pest ipari szempontból gyorsan fejlődő északi részét híddal kössék össze. Az 1908. évi XLVIII. törvény elrendelte a híd megépítését és megkezdődött a tervezés, de az I. világháború miatt a megvalósítás elmaradt. A háború után újrakezdődött a munka, 1928-ra kész tervek születtek, de ekkor a gazdasági világválság odázta el a beruházást. Ugyanebben az időszakban a város déli részén, a Nagykörút folytatásaként épülő híd tervezése is elindult és végül 1933 és 1937 között a Horthy Miklós híd (ma: Petőfi híd) készült el.

Az Árpád híd tervei magukban foglalták a két hídfő környékének nagyarányú rendezését is. A budai oldalon a kis földszintes házakkal sűrűn beépült, szűk utcák megnyitása és a híd nyomvonalának a Vörösvári úttal való összekapcsolása, a pesti oldalon a Hungária körút Dunáig tartó meghosszabbítása vált szükségessé. A Margit-szigettel való összeköttetés érdekében pedig a szigetet észak felé 130 méterrel meg kellett hosszabbítani.

Az építkezés 1939-ben Széchy Károly tervei alapján megmegkezdődött, azonban a II. világháború miatt 1943 és 1948 között szünetelt. Szerencsére az elkészült szerkezet ez idő alatt épen maradt. A háború után – annak érdekében, hogy mihamarabb minél több dunai átkelő elkészüljön – a tervezett hídpályát a felére szűkítették, és így nyitották meg a forgalomnak 1950-ben.

A megnövekedő közúti forgalom miatt 1981 és 1984 között a hidat oly módon szélesítették ki, hogy a meglévő hídtest mellé északról és délről is egy-egy újabb hidat építettek.

Az Árpád híd több évtizedes tervezési folyamata során sokáig Árpád vezér szobrát kívánták elhelyezni a margitszigeti lehajtónál, végül az 1950-ben Sztálin hídként átadott építmény tiszteletére Medgyessy Ferenc Hídépítők című domborműve készült el. Az alkotás a híd pesti hídfője közelében, a József Attila Színház falán máig megtekinthető.

László Zsófia

Illusztrációk:

-A leszűkített hídpálya építése az eredeti szélességű pillérekre, 1950 (Fortepan/Imre 16621)
-Francsek Imre pályaterve az Árpád híd Margit-szigeti lehajtójának kialakítására, 1915 (BFL XV.17.d.328.3950)
-A híd Margit-sziget felőli lejárójának pályaterve Árpád vezér szobrával, Szabó Dezső mérnök és Schall József építész műve, 1941 (BFL XV.17.d.322.a.193)
-Az Árpád híd környékének helyszínrajza, amelyen látható a Margit-sziget szükségszerű meghosszabbítása, 1937 (BFL XI.827)
-Medgyessy Ferenc Hídépítők című domborműve (Fotó: Tálas Róbert, BFL, 2023)
-Az Árpád híd napjainkban, 2023 (BFL, fotó: Tálas Róbert)


A budapesti hidakról további információk: http://hidak.bparchiv.hu/