1974. december 6-án nyitották meg – ahogy a korabeli újság, az Esti Hírlap fogalmazott – „az építők decemberi ajándékát”, az akkor újdonságnak számító Deák téri aluljárórendszert. Ezzel öt szintes közlekedési csomópont alakult ki, melyben három földalatti vonal, a kelet–nyugati, az észak–déli és a millenniumi földalatti vonal keresztezi egymást. A 4. szint lett az új gyalogos aluljáróé, míg a térszinten a személy- és teherjárművel mellett villamos és autóbuszok forgalma bonyolódik. A felszínről öt lejárón lehet a föld alá jutni.
Az aluljáróra és a közlekedési csomópont rendezésére 42,2 millió forintot irányoztak elő 1973 májusában, amelyből az aluljáró szerkezeti és építészeti költsége 20 millió lett volna. A fennmaradó összeg a közút, a villamos és közművek építési munkáit fedezte. A beruházást végül 55 millió forinttal zárták. Az aluljáró 720 m2 területen öt irányt fog össze. Bár már a tervezési szakaszban elismerték, hogy egy második kijáratra is szüksége lenne a József Attila utca – Bajcsy-Zsilinszky út felé, de a tervet a magas költségek miatt nem irányozták elő. A munkák generálkivitelezését a Közlekedésépítő Vállalatra bízták. A padlóburkolat jugoszláv szürke gránit, az oldalfal márvány, álmennyezet nincs, helyette különleges festést alkalmaztak. Az építkezés az akkori viszonyokhoz képest gyorsan, a tervezett egy év helyett nyolc hónap alatt zajlott le.
Kevés üzletet terveztek az aluljáró területére (pl. dohánybolt, virágbolt, könyvesbolt és – korabeli helyesírással: újságpavillon), mivel az eredeti terv szerint az aluljáróból közvetlenül egy, a föld felszíne fölé épített új nagy áruházba lehetett volna feljutni. A boltok kiépítésére 700.000 forintot különítettek el. Az üzletek mellett megtalálhatók voltak itt az aluljárók akkor elmaradhatatlan kellékei, a nyilvános telefonfülkék is. Az aluljáróban kapott helyet a Közlekedési Múzeum kiállítóhelye, a Földalatti Vasúti Múzeum is.
Az ünnepélyes aluljáró avatás után az aluljáró építésében kiemelkedő munkát végzett dolgozókat kitüntetésekkel jutalmazták.
Garami Erika
Illusztrációk:
-Népszabadság, 1974. december 6. 8.
-A Deák tér észak–déli metró állomás gyalogosforgalmi kapcsolatai, 1973. május 9. XXIII.102.a.1 233.
-Gyalogos aluljáró alaprajz (u.o. 32.)
-Esti Hírlap, 1974. november 6. 4.
-Tükör, 1974. november 12. 6.




