A Levéltári egyperces ma a Római-partra kalauzolja az olvasót. Budapest északi csücskében a budai oldalon, a városközponttól a Dunán 10, közúton 15 km-re az Aranyhegyi-pataktól a városhatárig terjedő üdülőövezet. Hivatalosan csak a déli szakaszt nevezik Római-partnak, az északi neve Kossuth Lajos üdülőpart, de a köznyelv a teljes szakaszt Római-partnak hívja. Már az ókori rómaiak is élvezték a források nyújtotta lehetőségeket, innen ered elnevezése. Kétszáz éve a források mellett működő malmokról Lőpormalomnak is nevezték a városrészt.
Széchenyi Istvánnak és Wesselényi Miklósnak (is) köszönhetően a fürdésre is alkalmas Duna-szakaszon a reformkorban vált népszerű az evezés. Az első versenyt Adam Clark, a Lánchíd tervezője nyerte.
„egy dunaparti csónakházban
Nagy a jókedv minden nap” – énekelték az Állami áruház c. filmben.
A 19. század végére már 23 csónakház, három szabadstrand és hat csárda működött a Római-parton. A legrégebbi a gázló és a vásártér mellé épült Bivalyos volt, amelyet 2021-ben elbontottak. A part a 20. században egyre népszerűbbé vált, egyre jobban kiépült. A városvezetés többször foglalkozott a terület fejlesztésével. 1957–59-ben részletes rendezési terv született az evezőssport szempontjait szem előtt tartva. Tízezer csónak tárolásával és üzemeltetésével számoltak, ehhez hangolva a telekelosztást és az üdülőlétesítmények és járulékos létesítmények (vendéglátás, orvosi ellátás), sőt a kertesítés és fásítás méreteit és mértékét. A csónakházak mellé magán- és vállalati, intézményi üdülők épültek. A vízisportok népszerűsége itt a hetvenes évek végéig tartotta magát. A víz minőségének romlása miatt a folyóban 1973-ban megtiltották a fürdőzést és csak néhány évvel ezelőtt engedélyezték újra.
Nagy változások a rendszerváltozás után mentek végbe, amikor a cégek, neves intézmények eladták nyaralóikat, üdülőiket, csónakházaikat. Ezek sokszor hosszú ideig üresen álltak, sokukra lebontás várt. Az elmúlt évtizedekben lakóparkok épültek ki, új vendéglátóipari helyek nyíltak meg, s csak öt csónakház maradt fenn. A partszakasz azonban máig megőrizte egyedi hangulatát.
Garami Erika
Illusztrációk:
-Római part, Kossuth (Leányfalu) oldalkerekes személyszállító gőzhajó, 1938. Fortepan/Pálinkás Zsolt 32176
-Római-part háttérben az Újpesti vasúti híd, 1935. Fortepan/Szöllősy Kálmán, 149515
-Haraplak Csárda, 1941 Fortepan/Zentai Dávid 156105
-Hattyú csónakház, 1958-60 k., BFL XV.19.c.11. 2623
-Vállalati üdülő, 1958-60 k., HU BFL XV.19.c.11. 2629
-Fagylaltárus, 1961, Fortepan/Bauer Sándor 113933
-Római-part háttérben az Újpesti vasúti híd,dal 1955, Fortepan/UVATERV 91149
-Újpesti vasúti híd terve, é. n. BFL XV.17.d.328 79







