A mai Levéltári egyperces a Libegő történetét mutatja be. Hívhatnánk akár Janikopternek, Jancsillének, Légtérszéknek, Sikloncnak vagy Jánoshegyi Zümmögőnek is. A XII. kerületi önkormányzat ugyanis nyílt névpályázatot írt ki, ahová bárki küldhetett be javaslatot. Tízezernél is több ötlet érkezett a tíztagú zsűrihez. Végül Libegő lett a hivatalosan Jánoshegyi Légpályának nevezett közlekedési eszköz neve.
1933-ban a BSzKRT és ifj. Hantos István mérnök versengett a Zugligetből a János-hegyre vezető sodronykötélpálya megépítésének jogáért. A többi budai hegyre, így a Gellért- és a Széchenyi-hegyre is terveztek hasonlót, amelyek hálózatot alkottak volna. Hantos az előkészítő munkákig el is jutott, terveit meg akarta vásárolni a főváros. A ’40-es években a BSzKRT új terveket készített, megvalósulást azonban a második világháború elsöpörte. Bár a háború után, 1945-ben ismét előkerült a kötélpálya építésének gondolata, sőt a budai hegyek közötti hálózatban is gondolkodtak. A függőszékek helyett többszemélyes kabinok üzembe helyezése is felmerült. A megvalósítás ismét váratott magára, már csak azért is, mert a budai hegyek egy részét katonai területté nyilvánították. A hálózat és a vidéki kötélpályák (Badacsony, Tihany, Sopron, Pécs) tervek maradtak, a többszemélyes kabinok is feledésbe merültek. A zugligeti pálya építéséről 1967-ben döntöttek Frankó Endre egykori második világháborús Puma vadászpilóta tervei alapján. A kivitelezést az UVATERV (Út- és Vasúttervező Vállalat) végezte 1969–70-ben.
1970. augusztus 20-án hatalmas érdeklődés mellett adták át a forgalomnak a libegőt, amely 12 perc alatt teszi meg az 1040 méter hosszú, 262 m szintkülönbségű távot. Az érdeklődés nem akart szűnni. Az üzemvezetőség újságcikkben is kérte a közönséget: ne akarja mindenki egyszerre kipróbálni a kötélpályát. Az első öt hónapban mintegy 200 ezren, az első négy évben 2,7 millióan váltottak rá jegyet. Még a megnyitás előtt megjelent a pesti vicc: „Mi a libegő?” „A körhinta kiegyenesítése”.
Képek:
– Az átadás napján, 1970. augusztus 20. Fortepan/UVATERV 97932
– János-hegyi végállomás, átadási ünnepség, 1970. augusztus 20. Fortepan/Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény 70339
– Az átadás napján, 1970. augusztus 20. Fortepan/UVATERV 97933
– A János-hegyi végállomás, 1970. augusztus 20. Fortepan/UVATERV 97973
– Dr. Csanádi György közlekedési és postaügyi miniszter a János-hegyi végállomáson, 1970. augusztus 20. Fortepan/Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény 70332
– Zugliget, a Libegő alsó állomása, 1970 Fortepan/Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény 70338
– Budapest Főváros Tanácsa tanácsülési jegyzőkönyvei 1971. július 13–14. (BFL
XXIII.101.a.1 31)
– Védetté nyilvánítás, 1978. január 4. Budapest Főváros Tanácsa Végrehajtó Bizottsága üléseinek jegyzőkönyvei (BFL XXIII.102.a.1 103)
Garami Erika







