A Levéltári egyperces az egykor méltán népszerű motorversenyeket idézi. Az első hazai versenyt 1899-ben rendezték kerékpárverseny betétfutamaként háromkerekű motorok részére. Hét évvel később alapították meg a Magyar Motorkerékpározók Egyesületét. A vidéki városokban és Budapesten túra-, illetve országúti pályaversenyeket, valamint gyorsasági és körversenyeket rendeztek szóló- és oldalkocsis kategóriában. Az első világháború után 1920 októberében szerveztek motorversenyt. Az indulók között volt Almássy László is, az „angol beteg”, évekkel később pedig ifj. Horthy Miklós és István is rajthoz állt. A hazai motorsport első virágkora az 1920-as évekre tehető. Ekkor a legjelentősebb fővárosi versenyt a Sváb-hegyen tartották, amelyet a harmincas években a Hármashatár-hegyre költöztettek. A fővárosban számos helyszínen, így a Várban, a János-hegyen, a Pusztaszeri úton, valamint a Kőérberki út, Balatoni műút és Repülőtéri út vonalán zúgtak fel a versenymotorok. 1926-ban a KSH már közel 2000 motorkerékpárt tartott nyilván.
1926-ban a Városliget adott otthont az első hazai motoros Grand Prix-nek. Érdekesség, hogy 1930-ban az egyik politikai párt támadta a város vezetőségét amiért a Városligetet és a budai hegyeket néhány órára átengedi a motorosoknak.
A második világháború után a politikai vezetés úgy döntött, hogy a motorkerékpár sportot tömegsporttá alakítja. Különösen nagy érdeklődés övezte az 1948-as nemzetközi versenyt. A sikeren felbuzdulva még abban az évben öt GP-futamot rendeztek, négyet a fővárosban és környékén, egyet pedig Tihanyban. 1950-től pedig a Sztálin (Felvonulási) tér biztosított remek versenyhelyszínt. Az 1950-es évek második felében az MSZMP a park megóvására hivatkozva tiltotta ki a motorversenyeket a Városligetből. Ezt követően – többek között – a Népliget, majd a Ferihegyi Repülőtér adott otthont a viadaloknak.
A Városliget topotékán egy magángyűjtemény motoros képeit lehet böngészni, több képen az első magyar női „Mitfahrer” is látható: https://varosliget.topoteka.net/…
Garami Erika
Illusztrációk:
-Hősök tere, a Vasas SC nemzetközi gyorsasági motorversenye,1949. Fortepan/Kovács Márton Ernő 33008 és 33007
-Pusztaszeri út, 1949. Fortepan/Kovács Márton Ernő 33706
-Donáti utca – Hunyadi utca sarok, 1950. Fortepan/Magyar Rendőr 16663
-Népliget, 1949 és 1966. Fortepan/Szalay Béla és Faragó György 187896, 261027
-Budapest Főváros Tanácsa Végrehajtó Bizottsága üléseinek jegyzőkönyvei 1956. augusztus 9. és 1964. augusztus 19. BFL XXIII.102.a.1