Levéltári egyperces 2024/4. MALÉV

A Levéltári egyperces a nemzeti légitársaságra emlékezik. 2012 február 2-án a Fővárosi Bíróság csődvédelem alá helyezte az akkor 66 éve működő Magyar Légiközlekedési Vállalatot, a Malévot. Másnaptól visszavonták a cég repülési jogát.

Hazánkban három légitársaság működött a 1945 előtt, amelyek a háború után megszűntek. 1946-ban hozták létre a budaörsi székhelyű Maszovletet, a Magyar–Szovjet Légiforgalmi Rt.-t, a Malév jogelődjét. Az első járatok belföldön repültek: Budaörs, Debrecen, Győr, Szombathely és Szeged között szállították az utasokat és a rakományt. A következő évben további városok kapcsolódtak be a hazai légiközlekedésbe, valamint elindultak az első külföldi járatok is. Az újjáépített Ferihegyi Repülőtér 1950-ben nyílt meg, amely nevét a budai serfőzőről, Mayerffy Ferencről, a szomszédos birtokok bérlőjéről kapta. Négy évvel később a magyar állam megvásárolta a Szovjetunió részesedését a Maszovletben és jogutódlással megalapította a Malévot. Ezután még évekig a belföldi járatok domináltak. 1956-ban indították az első nyugat-európai járatot Bécsbe. A következő évben landolt az első járat Nyugat-Európából, egy holland KLM gép. 1956. október 23-tól januárig a szovjetek minden repülést betiltottak. Az első Európán kívüli járat úticélja Kairó volt 1963-ban. Mindeközben a belföldi járatok nagy része megszűnt.

1988 előtt a Malév kizárólag szovjet repülőgépeket működtetett, majd elkezdődött a géppark cseréje, s érkeztek a Boeing, majd a Fokker típusú gépek. A budapesti repülőtér mellett Sármellék és Debrecen is indított és fogadott járatokat.

Az utolsó logót Zsótér László tervezte és a ma is népszerű Malév-szignál zenéjét Presser Gábor szerezte 1988-ban.

A kétezres években merült fel, hogy a Ferihegyi repülőtér nevét Bartók Béla Repülőtérre változtatják. Végül 2011-ben Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából kapta a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér nevet, ami politikai vitákat generált. A Ferihegyi út és a Ferihegyi repülőtérre vezető út neve nem változott.

Garami Erika

Illusztrációk:

-Ferihegyi repülőtér, 1956, Fortepan/UVATERV 26969

-Ferihegyi repülőtér, 1960, Fortepan/Chuckyeager tumblr 143609

-IL-14, 1962 Fortepan/Gyöngyi 1983

-Az irányítótorony, 1966, Fortepan/MHSZ 22378

-A várócsarnok, 1966, Fortepan/MHSZ 22451

-A hangár, 1986, Fortepan/UVATERV 99497

-Légutas-kísérők, 1966 Fortepan/MHSZ 15381

-Malév-iroda a Dorottya utca – Vigadó utca sarkán, 1960, Fortepan/ Közösségi Szociális Szövetkezet 256528

-Olimpikonok indulása az 1972-es müncheni játékokra, Fortepan/Bojár Sándor 194727

-Budaörsi repülőtér, 1946, Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Képcsarnok gyűjteménye 132649

-Malév gép makettje, 1987, BFL_XXIX_1753_b_1987_00860_0028, Főfotó

-MSZMP Budapesti Végrehajtó Bizottságának ülései (BFL XXXV.1.a.4.) 19841984-02-22 680. öe. 1984_VB 680/10