Levéltári egyperces 2024/24. A Rákosi-bunker

A Levéltári egyperces mai száma azt a kérdést járja körük, mi köti össze a metróépítést Rákosi bunkerével. A 2-es (piros) metró Kossuth és Deák téri megállója között a metró alagútból nyílik az F4-es objektum. Ennek a föld felszíne felett a mai napig is látható eleme egy kör alakú építmény a Szabadság tér déli sarkán: egy szellőző.

A fővárosban már 1942-ben felmerült egy a Keleti és a Déli pályaudvart összekötő föld alatti vasút gondolata. Hét évvel később kezdődött a tervezés és 1950-ben indult az építkezés, de más nagy beruházásokkal együtt 1954-ben ezt is leállították. Ez nyugtalanságot eredményezett a lakosság körében, ugyanis elterjedt, hogy nem is metrót, hanem óvóhelyet építenek.

Az óvóhely, az F4-es földalatti gyorsvasút) objektum építésére 1951-ben adott utasítást a párt (MDP) vezetősége az akkori, Akadémiai utcai székház tőszomszédságában. A párt vezetőségének – élén Rákosi Mátyással – kívántak így védelmet és munkahelyet biztosítani akár atomtámadás esetére is. Az építkezést 1952. május 1-jén kezdték el. A bunker építését titokban kellett tartani. A munkások között sok vidéki volt – a rémhírekkel ellentétben nem rabok, hanem bányászok, illetve képzett mélyépítők –, akik nem is ismerték a várost. Más ponton mentek le a föld alá és máshol jöttek felszínre. Sokan úgy tudták, a metró építésén dolgoznak.

Bejáratát a székházhoz közeli Zoltán utcából, vészkijáratát a 2-es metró alagútjából lehetett megközelíteni. A bunker és a metróvonal csak a metró építésének folytatása után kapcsolódott össze,1966-ban.

A titkos besorolású objektum irodai és óvóhely funkciója sosem valósult meg, de a hetvenes évek végéig készenlétben tartották. A vészkijáraton át a metró vonalat felhasználva lehetett volna a városból való menekítésre használni. 1963-ra készült el teljesen a 16 szintes, 3500 m2-es, 2200 fő befogadására alkalmas létesítmény, amely szolgált minisztériumi óvóhelyként, és állt a BKV ellenőrzése alatt is. A bunker abban a formában áll, amilyenben építették, de nagyon rossz állapotban. Jövője bizonytalan.

Garami Erika

Képek: A szellőző, az egykori lejárat, a föld alatti létesítmény ma (Wikipédia)

Az Iratok forrása: BFL 1951 XXIII.102.a.1, 1960 XXXV.1.a.4.