A Levéltári egyperces előző számának első képén feltűnik egy gőzhajó. Ez ma Kossuth Múzeumhajó néven a főváros legrégebbi kikötőjében, a Vigadó téren horgonyoz. A kép készítésekor, 1938-ban „Leányfalu” volt a neve. Száztíz éve, 1913-ban épült a Ganz és Társa-Danubius Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt.-ben Újpesten a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság részére. A lapátkerekes személyhajó nevét Ferenc Ferdinánd főherceg trónörökösről kapta, de csak hat évig viselte, mivel a Tanácsköztársaság alatt minden olyan hajót, amely Habsburg nevet viselt, egy madár nevére változtatták. A „Ferencz Ferdinánd főherczeg” „Rigó” lett. 1930-tól pedig „Leányfalu” néven közlekedett. A második világháború végén 1946 decemberéig a többi magyar hajóval Ausztriában állt. 1947-től 1955-ig a Magyar–Szovjet Hajózási Részvénytársaság, majd 1984-ig a MAHART volt tulajdonosa. 1953-ban a hajót átépítették az újpesti hajógyárban, majd ismét átnevezték. Azóta viseli a „Kossuth” nevet, a „Leányfalu” nevet pedig az ötvenes évek második felében egy vízibusz kapta meg.
A „Kossuth” 67,38 m hosszú, legnagyobb szélessége 16,5 m. Eredetileg 800–1200, jelenleg 350 fő befogadására alkalmas. Kezdetben szénnel, később olajjal fűtötték az 580 lóerős gőzgépet. A felépítmények alapanyaga vasvázra épített vörösfenyő, az ablakkereteké réz és mahagónifa.
Trianon után a távolsági szállítás helyett a belföldi szállítás és turizmus került előtérbe. A hajó betöltötte mindkét funkciót: kirándulóhajó és „kofahajó” is volt. A Mohács és a budapesti Nagyvásártelep között ingázó hajó 21 állomásról hozta és vitte az élelmiszert és az árusokat vidékről a fővárosba.
A hetvenes évek végén a „Kossuth” nyugdíjba vonult. Felújítás után a Magyar Műszaki- és Közlekedési Múzeum egyik kiemelt műtárgyává és kiállítóhelyévé vált. A hajón megtekinthető a gőzgép, a lapátkerék, a gőz működtetésű kormányszerkezet és egy korabeli bútorokkal berendezett kabin is. Fedélzetén étterem működik.
Garami Erika
-1937, Wikipédia
-1938, Fortepan/Pálinkás Zsolt 32176
-1943, Fortepan/Tarbay Júlia 39442
-1953, Fortepan/UVATERV 79815
-1955, Fortepan/UVATERV 5317
-1957, Fortepan/Nagy Gyula 50496





