Levéltári egyperces 2023/35. Érdekességek a budapesti hidakról

Levéltári egypercesünk a budapesti hidakról gyűjtött össze néhány érdekességet.

  • A főváros leghosszabb hídja a Megyeri híd 1862 m, a legrövidebb a Szabadság híd 333 m hosszú.
  • A Káposztásmegyert a Békásmegyertől északra fekvő területtel összekötő Megyeri híd elnevezést a Földrajzinév-bizottság adta, de ezt megelőzően lehetett szavazni az elnevezésre. A válaszadók 23%-a a Zrínyi híd névre voksolt, ám felmerült a Chuck Norris híd elnevezés is.
  • Az Árpád híd építését 1939-ben kezdték, de az építkezést a háború miatt le kellett állítani. Mivel az ostrom idején még nem volt átkelésre kész állapotban, a németek nem robbantották fel, így az építést a háború után tudták folytatni.
  • A Margit hidat kétszer robbantották fel. Először 1944 novemberében valószínűleg véletlenül, majd két hónappal később az épen maradt budai ágat szándékosan.
  • A Lánchidat tervező angol William Tierney Clark egyike volt az első mérnököknek, akik függőhidakat terveztek. Ő tervezte a Temze fölött az első függőhidat, a Hammersmith Bridge-t és a Lánchídra nagyon hasonlító Marlow Bridge-t is.
  • A Lánchíd építője a tervező névrokona, a skót Adam Clark a budai városkapitány lányát, Áldásy Máriát vette feleségül. Budán egy maga építette villában laktak. A vízivárosi temetőben helyezték örök nyugalomra, a temető felszámolása után az Áldásy-sírboltot is a Kerepesi temetőbe helyezték át.
  • Az Erzsébet híd építéséhez a pesti oldalon több épületet le kellett bontani, így a régi pesti Városházát is.
  • Hídvámot 1918. november 30-ig – akkor 2 fillért – kellett fizetni minden átkelőnek. Magasabb díjat kellett fizetni annak, aki terhet cipelt, például élő állatot. A háború utáni újjáépítéskor a vámházakat nem állították helyre, kivéve a Szabadság (korábban Ferenc József) hídon.
  • Az 1995-ben átadott Lágymányosi (2011 óta Rákóczi) hídon a tükrös-reflektoros rendszerű világítás foncsorozása viszonylag rövid idő alatt lepergett, a híd megvilágítása az előírt alá csökkent. A 2014-ben felszerelt LED-es lámpatestek fogyasztása mintegy fele a korábbinak.

Összegyűjtötte: Garami Erika

Illusztrációk:

-Erzsébet híd budai hídfő, 1970-es évek, BFL XV.17.e.301.b.94

-Lánchíd romokban, 1945, BFL XV.17.e.306.418

-Kétféle címer a Lánchídon, 1989, BFL XV.17.e.306.418

-Petőfi híd, 1938, BFL XV.19.d.2.b.490

-Margit híd, 1905 BFL XV.19.d.2.a.197

-Ferenc József (Szabadság) híd pesti hídfője a vámszedő házakkal, 1902 BFL XV.19.d.2.a.19

-Kossuth híd, 1950 k., BFL XIV.243.d.2

-Árpád híd óbudai hídfőjének terve, 1941 BFL II.1.g.34

-A „Budapest – város hídjai” c. tárlat 2024. május 31-ig látogatható. Legközelebbi vezetés: 2023. 09. 29. 17 óra és 18.30 a Kutatók éjszakáján.